maandag 19 augustus 2013

Vissen met Hans Koeslag, deel 10?



Vandaag stond er een dagje penvissen met "Grootmeester Karpervisser Hans Koeslag" op het programma.
De meesten van jullie weten ondertussen wel hoe ik over Hans denk. Ik ben dan ook bijzonder blij dat ik zo af en toe met hem kan vissen.
Hier kan ik echt van genieten...



Hans is klokslag 5:00 aanwezig. Ik heb er zin in. Maar toch….. het knaagt aan mij. De resultaten zijn niet goed en de tijd die ik in de visserij steek zijn lang niet voldoende om de resultaten snel  te doen ombuigen. Ik blijf realist. Daarom nog meer respect dat Hans toch maar weer die 1,5 uur in de auto zit, om bij mij te vissen.
We stappen snel in de auto’s en rijden door het pittoresk dorpje, Twisk. In het donker is daar niet zoveel van te zien, maar overdag zie je toch de schoonheid van dit ‘lint’ dorpje…
Na een kort ritje zijn wij aanwezig op de stek. Hans heeft hier vroeger gevist en ook mooie vissen gevangen. Dat is dan wel heeeeel lang geleden, want ik vang hier de’ laatste tijd’ geen zak…. Hierbij moet ik wel zeggen dat er flink wat fuiken stonden de afgelopen tijd… Dus meer onrust.
De weersvoorspelling beloofde een bijzonder aangenaam karperdagje; Bewolking en windkracht 5 WZW en ik krijg daar toch weer een beetje vertrouwen door. Hans pakt stekken rond wat duikers, ik voer wat bij andere duikers en pak wat interessante rietplukken. Rietplukken die mij soms karper hebben opgeleverd. Het water ligt er nu nog spiegelglad bij en we hopen dat er snel verandering in komt. We bevissen onze stekken, maar veel komt er nog niet naar boven. Rond een uur of 8 verplaats ik mij naar een duiker en Hans komt eventjes later ook mijn kant op. Het stroomt verschrikkelijk bij die duikers.  Hij verplaatst zich richting een andere sloot. Mijn stek is een klein, ‘dood’ stukje naast een duiker. Er staan drie, losse rietstengels. Vorig jaar heb ik hier een mooie vis gelost en sindsdien blijf ik hier proberen. Ik zit hier nu een halfuur als ik besluit om een andere stek te bevissen. Wacht!! De drie, losse stengels worden opzij geduwd! Duidelijk een karper die dit veroorzaakt. Daar gaat mijn hart weer bijna knallend mijn kop uit… Het aas wordt genomen. De pen registreert alles: De 2 lome, cirkels die het pennetje draait, de lichte opsteker en dan de traag, weglopende pen die verraadt dat de karper het aas vol vertrouwen heeft genomen. Ik geef een haal en een woeste vis vlucht alle kanten op. Verdorie, wat heb ik dit gemist.. De vis geeft alles en duikt onder de duiker. Ik sta er bovenop te drillen. De 1,75 ponder buigt tot in het handvat en de hengel verdwijnt tot de helft onder water. De vis komt weer terug en geeft nog een paar uithalen, alvorens in mijn schepnet te belanden. Het is geen grote, maar wat een brute, woeste kracht en snelheid kunnen ze soms genereren.

Wonderschone vis....

  Ik wil Hans bellen, maar hij belt mij al! Genoeg activiteit op zijn stek. Ik vertel over de vangst en zeg dat ik hierna nog eventjes de andere stekken ga bevissen. Daarna wil ik zijn kant op. Ik loop naar het einde van de sloot. Op veel plekken zie ik kleine aasbellen. Absoluut karper onwaardig. Hoe mis kon ik het hebben…. Mijn pennetje leg ik dicht tegen de losse rietplukken aan. Ik volg een spoor van aasbelletjes en verplaats regelmatig mijn pennetje om zo in het juiste spoor van die bellen te komen…. Ja! Belletjes rond mijn pen en de pen duikt resoluut weg! Ik haak weer een woeste. Groter dan  de eerste. Deze vliegt er werkelijk vandoor als een ongeleid projectiel. Er zijn hier flink wat obstakels en ik moet uitkijken. De hengel gaat weer compleet krom… de karper bereikt bijna de overkant, waar gevaarlijke rietkragen en palen staan. Ik weet de vis bijna te stoppen, maar de haak lost en het hele zaakje schiet voorbij mijn hoofd, het gras op. Er zit een kleine schub op de haak. Wellicht meegepakt na het lossen? Wat een spanning stond er op mijn materieel en materiaal. Ik bel Hans, omdat ik nog meer van die aasbellen zie. Hebben ze mij toch weer in de maling genomen!. De stroming is nu ook weg, dus de moeite voor Hans om hier weer te proberen. Na de losser bemerk ik ook dat de wind flink is aangetrokken. Het kan niet anders dan dat wij 300 karpers de kant op krijgen….. Ahum…. Hoe harder de wind, des te minder activiteit. Dus ik vang een karper met windstil weer en als het lekker begint te waaien, dan stoppen ze? Ok…weten we dat ook weer.. Hans vangt enkele brasems en wat voorns en een giebel. 10:30. Hans zet de Coleman aan en zet een vers bakkie koffie! Heerlijk!!
We blijven hierna wat rondhangen op deze stek, maar het is echt gebeurd. Hans vangt, wederom, weer wat brasems en wat ander spul… Nee….we moeten stoppen. Toch weer heerlijk genoten en het was fijn om Hans weer eens ‘live’ te spreken!

Groet,
Dale

Mogge, dames ;-)

3 opmerkingen:

Hans.Koeslag zei

Hoi Dale,

Nou laat dat "Grootmeester" maar weg hoor..het is mij in al die jaren nog nooit gelukt in West- Friesland een karper aan de haak te krijgen,wat ik op zich natuurlijk wel jammer vind.
Wat ik ontzettend mooi vind is dat vlakke land met die schilderachtige wolken de overvloed aan polderwater en de rust die je daar nog kan vinden.
Dank je wel voor het "live"verslag.

Groeten Hans

Dale Neijzing zei

Hans, bedankt voor je reactie! Je moet niet te vergeetachtig worden, hoor!! Jij hebt er eentje gevangen, op 1 van onze gezamenlijke sessies!!

Groet,
Dale

Boudewijn zei

Weer een heerlijk ochtendje vissen mannen. Van alles zit erin en een vis op de kant maakt het behoorlijk compleet lijkt me. Leuk te lezen dat je toch weer vist Dale!