zaterdag 10 augustus 2013

Hersenspinsels II (en de rest...)



Hersenspinsels II( en de rest…)

Vermoeidheid. Die altijd aanwezige vermoeidheid de laatste maanden. Ik word daar gek van. Het heeft  een sneeuwbaleffect; vermoeidheid,  geen concentratie, demotivatie..
Werk, gezin, hobby’s. Kan ik dat goed combineren? Nee, lang niet altijd. Twijfel aan mijn eigen visserij.. Rust en afstand nemen van mijn visserij lijkt hier het best op zijn plaats.  Automatisch op ‘wintermode’ gaan. Het gebeurt. Hoewel het al een aantal weken zomers is. Nee, ik heb dit seizoen nog geen enkele avond(!!!!) gevist. Ongelooflijk. De hengels die in de hoek staan, kijken mij uitdagend aan. Ik keer ze de rug toe. Nu al ruim een maand. Wat is dat toch… Toch weer op zoek naar  balans, wat ik dus nog steeds niet gevonden heb. Werk, druk. Werkdruk.. Nieuwe baan op komst. Hitte. Die temperaturen. Helemaal klaar mee. Slapen. Uitslapen is het enige waar ik aan kan denken. Dan een keertje uit mijn werk? Nee, te moe. Energie is weggezogen…weggevloeid….. Ik moet mij herpakken. Maar wanneer gebeurt dat? Wanneer kan ik weer zeggen dat ik daadwerkelijk zin heb in een sessie? Ik besluit het moment af te wachten. Afwachtend tot die spanning zich weer opbouwt.. Dat als je praat over je eigen visserij, je niet meer kan wachten tot je daadwerkelijk gaat vissen.
En zo blijf ik maar rondzweven…..

Ja,
Afgelopen zaterdag sprak ik met een collega penvisser. Ik merkte dat mijn enthousiasme weer enigszins oplaaide en na het gesprek was ik eigenlijk niet meer te houden. Ik keek weer  naar  de hengels, die in de hoek stonden. Ik voelde mij weer dat vissertje van een jaar of 9, popelend om die waterkant op te zoeken. Van de spanning niet weg kunnen gaan, omdat je naar de plee moet…
Zondagochtend om 4:00 gaat de wekker. Ik word fris wakker en spring vol energie mijn bed uit. Alles loopt gesmeerd; koffie, spullen pakken, inpakken en wegwezen! Het kan me niet schelen, ik wil gewoon aan de waterkant zijn… Om 5:10 ben ik bij het water aanbelandt. Ik maak een voerronde en ben zo lekker een uurtje aan het rondstruinen. Ik zie veel activiteit van karper. Als ik klaar ben met het maken van mijn laatste voerplek, loop ik terug. Tot mijn schrik zie ik dat er gemalen in werking zijn gesteld. Er ontstaat een flinke stroming in dit water en aangezien ik mijn voerplekken vooral rondom duikers heb gemaakt, ben ik hier niet zo blij mee. Het water lijkt wel een rivier ter hoogte van die versmallingen in het water. Ach, zo verspreidt het voer zich wel lekker ;-). Wonderwel krijg ik dat pennetje, dat perfect uitgelood  is met  1 x 0,3 gram goed onder controle in het wilde water. Overdiepte en strak vissen helpen mij daar goed bij. Ook zijn die 2 volgdrijvertjes uitermate nuttig in deze situatie.

Als ik eenmaal op een voerstek zit en een bak koffie neem, dan pas neem ik de omgeving goed in mij op.





 Opeens zie je meerdere plekken die karper op kunnen leveren. Ik zie massa’s aasbellen. Al snel merk ik dat giebel hier de boosdoener van is, hetgeen resulteert in de vangst van 2 grote giebels. Karper laat zich nu niet echt meer zien. Ik sjok van voerstek tot voerstek en af en toe zie ik nog wat karperactiviteit. Ik probeer de druk van het ‘vangen’ om te schakelen naar het ‘genieten’.. Dat blijft gewoon lastig. Toch gaat het mij redelijk af.
Rond een uur of 11 strijk ik neer op 1 van mijn laatste voerstekken. Het is een sloot die op dit punt zeker 25 meter breed is. Deze kant heeft toch wel een paar interessante stekken. Er is een duiker, er zijn houten paaltjes en een mooie vuilhoek. Als hier de wind vol op staat te blazen, dan heb je een bijzonder goede stek tot je bezit!
Het is de vuilhoek waar ik mijn pennetje drop. Duidelijk is dat de giebel weer met het aas speelt, maar dat houdt snel op. Het blijft eventjes rustig, maar opeens zie ik een vis vlak langs mijn pennetje op de voerstek neerstrijken. Ik kon niet direct zien of het nou giebel of karper was. De pen schommelt licht. De vis is hier duidelijk aan het rommelen. De pen schuift wat opzij. Dan vertrekt de pen langzaam de diepte in. Het is de aanbeet waar ik al een hele tijd op heb zitten wachten. Ik geef een felle zwiep en haak een karper. Het is geen grote, maar vecht toch weer voor wat hij/zij waard is en ik geniet met volle teugen.
De karper is redelijk snel op de kant en ik schat de vis op 53 cm. Wat een knolletje!.



 Snel zet ik de vis weer terug en ik besluit mijn resterende uur  op een gevaarlijke stek  uit te vissen.
Dit is zeker een gevaarlijke stek! Overhangende struiken, half verzonken bomen en je kan enkel naar de stek toe vissen. Een zware karper kan jou hier zeker in de problemen brengen…




Al snel zie ik takken heftig heen en weer schudden! Duidelijk dat karper bezig is. Uit het niets zie ik een karper van rond de 70 cm. hoog in het water door de takken boren. Ik plaats mijn pennetje in de buurt, maar ik haak weer een giebel… Ik besluit te stoppen. Het is mooi geweest.

Ik kijk terug op een leuke sessie. Ook op deze stek kan je alle kanten op. Spannend!

Groet,
Dale

5 opmerkingen:

Anoniem zei

He Dale, eindelijk weer eens een verhaal van je! Ik herken veel in je stukjes en zo ook in deze. Soms heb ik ook een haat/liefde-verhouding met het vissen. Soms ga ik dagelijks en soms kan ik het niet opbrengen. Dan even niet, het gevoel komt vanzelf weer terug.

Wat ik wel gedaan heb, en dat bevalt heel goed, is mijn visserij breder gemaakt. Ik weet dat jij alleen maar geintressseerd bent in het penvissen...... Ik vind dat ook heel leuk, maar wissel het veel af met statisch. Ook vis ik regelmatig met een method feeder en ga soms zelfs gewoon met de vaste stok voorntjes of brasems (sorry) vangen. Voor mij werkt dat heel goed! Ik las van de week ergens over een cursus vliegvissen....... Ach waarom niet. Ook met een vlieg kun je karper vangen. Dat ga ik doen!

Zo houd je je visserij ook wat afwisselender.

Groet en weer bedankt voor je verhaal!
Arie Paauw

Michael zei

Lekker verhaal Dale. De spanning zat er goed in. Mooi om weer te vangen. Vooral doorgaan!

Groeten, Michael

Unknown zei

Hoi Dale,

Toch lekker vis gevangen. Ga je nooit een uurtje in de avond vissen? Vroeger ging ik ook altijd in de vroege ochtend maar dat vind ik toch aardig vermoeiend als je nog een dagvullend programma hebt.

Groet, Björn.

Koen Verweij zei

Ha Dale,

Je inleiding (het schuingedrukte)… ik wist er al iets van, en wat is het dan fijn om vervolgens een heerlijk visverslag van je te lezen!
Succes de komende tijd!

Groet,

Koen.

Dale Neijzing zei

Mannen, bedankt voor de reacties!!

@ Arie, dat is absoluut een ' no go area' voor mij. Ik vis wel op voorntjes met mijn dochters, maar dan houdt het op, hoor ;-)

@ Michael, bedankt!

@ Bjorn, spit mijn blog maar eens door.... ;-)

@ Koen,
er komen er, na vanavond, nog 2 bij. Een sessie met Hans en een middag/avond sessie met een bijzonder goede vriend van mij ;-).

Ik dank jou in het bijzonder voor je altijd opbeurende en positieve reacties!

Groet,
Dale