zaterdag 17 november 2012

Inleiding tot mijn schaken

Tja,schaken.......

een fantastische sport om te beoefenen. Ik ben geen goede schaker. Net zoals met vissen gaat het om het spelletje,maar winnen is toch leuk. Ik zie het ook als een strijd met jezelf. Denken,denken,denken..plannen trekken. Twijfels om een zet te doen. Zal de tegenstander het trucje doorzien of niet? Je zit tegenover een opponent. Het psychologische gevecht begint. Je bekijkt je tegenstander van top tot teen. Gaandeweg de partij herken je bepaalde trekjes bij je tegenstander. Bluft hij/zij,of is diegene zeer zeker van zijn/haar zaken? Ik probeer altijd oogcontact te zoeken. Daar herken je alles in! Zie ik nervositeit? Dan knallen met die zooi... Er gaan zoveel zetten door je hoofd.... Je word bijna gek van jezelf... Hoe vaak is het niet voorgekomen dat je een foute zet hebt gedaan? Vaak,heel vaak. Maar door door te zetten kan je een verliespartij ombuigen naar een remise of zelfs winst! En dat allemaal door die psychologische oorlogsvoering! Na 4,5 uur zie je ze toch heen en weer schuiven op die stoel. Dan weet je dat er meer te halen is. Je bekijkt de tijd die hij en jij nog hebt.... Je knalt nog een goede zet op het bord die je tegenstander doet nadenken..flink doet nadenken... En dan is daar die verdiende winst! Of remise na verloren gestaan te hebben... Maar o zo vaak verloren....


Ja,karpervissen heeft ZEKER raaklijnen met het schaken. Het is precies hetzelfde spelletje....

Proost!

Groet,
Dale

2 opmerkingen:

Koen Verweij zei

Hoi Dale,

Zoals ik in mijn vorige reactie al aangaf kijk ik uit naar je visverslagen in het voorjaar, maar verslagen over schaken omschreven met jouw beleving kunnen mij ook boeien. Of deze inleiding een vervolg krijgt op je blog is me niet helemaal duidelijk, maar ga je erover schrijven... ik beleef het graag met je mee :)

Groet,

Koen.

Dale Neijzing zei

Hoi Koen,
bedankt voor je reactie kerel!

Tja,schaken beleef ik net zo intens als vissen.Nouja,misschien heeft vissen toch een lichte voorsprong ;-).

Het is lastig om dat schaken te omschrijven. De emoties zijn wel gelijkend. Ik ga het iig. een poging geven.

Groet,
Dale