dinsdag 21 augustus 2012

Herstellen en vangen

Na de dramatisch verlopen vissessie met Hans Koeslag afgelopen week,is de drang om te vissen meer gegroeid dan normaal. Niet in de eerste plaats om te vangen, maar meer om te kijken hoe het met de vissen zijn; zijn ze er nog...zijn ze ongeschonden...hoe ligt het water erbij? Het doet mij allemaal meer dan ik dacht. Ik loop al een paar dagen met pijn in het hart rond. De verbondenheid die je met sommige stekken krijgt is ongekend. Elk rietplukje ken je,de koeien herkennen je,elke vogel herken je...boeren en knechten die de hand opsteken,omdat ze je herkennen. Het zijn onmisbare elementen aan je visavontuur....

Vorige week vrijdag een splinternieuwe hengel 'opgehaald' bij Cor Spinhoven. Het is de Flex XXH geworden. Het was gezellig.De meesten zullen denken dat het wat aan de zware kant is. Dat is ook zo. Maar in deze wateren heb je vaak wat extra power nodig om die vissen uit het riet te houden. Maar nu was het wachten op die eerste karper aangebroken.
Ik mag wel zeggen dat ik enigszins zwaarmoedig aan dit visavontuur begon. Alle negatieve plaatjes schieten in mijn hoofd voorbij. Vandaar dat ik wat uit de richting ga vissen,in eerste instantie.

Om 5:00 gaat de wekker. Ik ga uit bed en alles gaat vanzelf. Het blijft vreemd om doordeweeks te vissen. Ik ga een rit van 25 minuten tegemoet.
Bij aankomst de spullen uit de bus en wandelen maar.Om 6:45 ligt het pennetje in het water. Helaas,ik zie geen enkel teken van karper. Ik denk dat ik een kilometer of 5 gelopen heb. Ik besluit om 9:15 richting de sloot te gaan,waar Hans en ik gevist hebben afgelopen donderdag. Bij deze noem ik dit water 'De Baggersloot'. Even kijken hoe het er bij ligt.

Het valt mee; er zijn plekken waar het riet bruusk is weggedrukt door de rupskraan, maar er zijn dus ook stekken bijgekomen! De kleur van het water is van modderbruin tot grijs verandert. Ik maak een eerste verkenningstochtje en concludeer dat de karpers aanwezig zijn! Ik ga actief vissen! Ik maak 2 voerplekjes maar merk dat die meer witvis aantrekken dan ik verwacht had,getuige de 2 brasems en 2 giebels(overigens van monsterlijke afmetingen!! 45 cm....). Ik ga op zoek.Ik voer niets bij en ga enkel met 2 maiskorrels op de haak vissen en wacht af. Het wordt warmer.....Ik zweet me te pletter maar hou vol. Na 3 uur vissen op deze stek begint de twijfel; ander aas? Zit ik wel goed? Zit ik niet te dicht op het water? Andere stek opzoeken? Ik besluit te berusten in de 'ellende'. Na wat ik afgelopen week heb meegemaakt,valt dit allemaal wel mee. Er is in ieder geval leven! Er is nog 1 stekje die ik hier wil bevissen. Dat stekje is recht voor een buis,die ervoor zorgt dat dit water in verbinding blijft met al het andere water. Het is 13:00 en ik wil stoppen om 14:00. Ik zie actieve karpers op andere plekken,maar die zitten lekker van het riet te knabbelen. Ik jaag wat op ze maar het heeft geen nut. Ik zie opeens een dikke boeggolf vanaf de buis lopen.... Ik ga weer naar de buis. Het is 13:45.
Langzaam tikt de tijd weg..... Verdomme,het wordt weer niks.... 13:59... Pen schiet weg...Ram!! Karper! Yes!!! Hahahahaha!!!!!!!!!!!!!!!! De polderknol maakt een paar spurten,maar is niet opgewassen tegen mijn combinatie. Na een minuut of 6 ligt de vis op de kant. Een zeer fraaie,verwilderde! En weer gaan de emoties alle kanten op. Ik krijg bezoek... Een man stopt met de auto en kijkt naar de dril. De vis wordt geschept en terecht merkt de man de zeer fraaie kleuren van deze 68 cm. polderknol op. Hij is echt een plaatje!!!(de vis dan...). Ik ben verrast door de man die de kleuren van de vis zo mooi vindt.... Enigszins opgelaten maak ik snel een foto met mijn mobiel en geef de vis snel de vrijheid weer terug. Pfffffffff,toch nog gelukt :-D
Slechte foto,maar bezoek..

Groet,
Dale

6 opmerkingen:

Rene Kleimeer zei

Mooi Dale....

Zo zie je ook maar weer dat de aanhouder wint.
Hopelijk volgen er nog meer mooie vangsten.

Gr. Rene

Anoniem zei

Hoi Dale,

8 van de 10 vissers zouden voorlopig niet meer naar dat water gaan. 1 zou het proberen en na 2 uurtjes denken "dit wordt niks", maar jij bent die ene en vangt toch weer vis! Hoezo doorzetter?

Zal een prachtige hengel zijn, maar ben je niet bang dat je voor een goed evenwicht met zo'n dikke lijn moet vissen, dat de vis dit gaat merken?

Hoi, Arie

Hans.Koeslag zei

Mooi dat het weer gelukt is Dale!
Gelukkig hebben de karpers in de "Baggersloot"hun plekkie weer hervonden.
Prachtige schub!

Groet Hans

Dale Neijzing zei

Hoi Arie,
Nee,ik ben daar in het geheel niet bang voor! Mocht ik twijfels hebben dan gebruik ik flink meer overdiepte,wat ik zowiezo al vaak gebruik. Maar verder ondervind ik weinig 'problemen' ten opzichte van dunner nylon. Wat wel een nadeel is,dat de karper eerder opgeeft in het water maar op de kant dus minder moe en dus wilder is. Daar dient zeker rekening mee gehouden te worden! Ook moet ik eerlijk bekennen dat ik niet zo graag met licht materiaal vis. Ik heb regelmatig vissen verloren door onkunde en licht materiaal. Nu ben ik redelijk de baas ;-).

Anoniem zei

Oke, je antwoord was al niet meer nodig......

Vanavond gevist op een water met redelijk wat obstakels. Normaal vis ik met een 1,5 lb. en had nu vast m'n 2,0 meegenomen. Ik haak een karper op een meter of vier uit de kant. Ik sta dapper met m'n hengel rechtop, maar dat duurde slechts twee seconden. Zak zand op de hengel, krijg e'm niet meer omhoog (de hengel) slip ratelt aan een stuk door. Ik kan niet anders dan met een vertrokken gezicht kijken naar de lijn in het water die steeds verder weg gaat. Groot rietveld in en m'n lijn 25/100 knapt.. Shit..... Ben er ziek van. Vorige week ving ik nog een 25 ponder en kon die goed de baas. Blijf me nu afvragen wat dit geweest moet zijn. Gelukkig brak de onderlijn en heeft de vis geen last van lood o.i.d. Ga morgen maar even met m'n vrouw overleggen.... (toch bedankt voor je antwoord) Groet,
Arie

FER zei

Hi Dale de volhouder!

Errug mooie vis uit de polder!
Knappe giebels ook!

Grtx,
FER