donderdag 3 mei 2012

Oer Hollandse karper,regen en paai

4:45.... De wekker gaat. Ik spring fit uit bed. Ik heb er zin in en om de een of andere reden,vol vertrouwen. Ik ga nu wat beter voorbereidt te werk. Ik heb nu verschillende aassoorten mee,zodat ik in ieder geval verschillende wateren kan bevissen. Ik heb immers de hele dag. Het is ook de laatste van deze week die ik kan benutten. De eerste stek die ik voor ogen heb is de moeilijkste, in mijn ogen en daar ga ik met mais uit blik vissen. Het is nog een beetje schemerig en flink bewolkt als ik arriveer. De temperatuur is gevoelsmatig niet verkeerd. Terwijl ik kleine,compacte voerstekken maak,zie ik aan de overkant veel activiteit. Het is paaiende brasem,concludeer ik na het zien van wat flinke vissen. Het gaat dus echt los.. Ik voer met mais uit blik en met een thuis klaargemaakt deegje, bestaande uit aardappel,hennep,hennepolie,broodmeel en kattenvoer uit blik. Ik heb duidelijk iets fout gedaan bij het maken van de deeg. Thuis voelde het nog goed aan,maar als ik het nu aan het haakje wil doen dan voelt het veel te slap aan. Werk aan de winkel dus. Ik stap op blikmais over als haakaas. Het gras heeft ook eventjes een groeispurt gemaakt in de afgelopen dagen. Al snel loop ik met zeiknatte voeten en vochtige benen rond. Vorig seizoen deed ik dus steeds steevast de regenbroek aan. Had er eventjes niet bij stilgestaan.... De voerplekken worden om beurten afgevist.Ik geniet met volle teugen. Heerlijk om hier te zijn.Totale rust! In de verte klinkt gerommel en ik zie een flinke bui aan komen rollen. De bui scheert rakelings langs mij. Maar daarachter komt er nog een aan.. Terwijl ik mij op de 2e voerstek neervlij en mijn pennetje deponeer kijk ik eventjes naar de lucht. Misschien is het al tijd om de Poncho vast aan te trekken?
Ik kijk weer terug naar het pennetje en zie net nog de volgdrijvertjes vertrekken! Ik sla aan op een machtige torpedo karper. De vis knalt naar de overkant,maar ik kan de vis redelijk eenvoudig terug dirigeren. Daarna scheert de vis van links naar rechts aan mijn oever. Na een minuut of 5 kan ik de vis scheppen. Yes!! Superblij met deze vis op dit moeilijke water. De torpedo meet 67 cm. en is een en al spier. Als ik de vis wil oppakken trekt 'ie zich continu krom. Ik kan er nog net een redelijke foto van maken. Ik zet de vis terug via de onthaakmat en kijk m langzaam na. Jij hebt mijn week goed gemaakt!!
Direct nadat ik de vis heb teruggezet breekt de hel los; regen,regen en nog eens regen. Ik trek de poncho aan en zoek mijn volgende plek op. Die levert helaas niks op. Terwijl de regen nog eventjes flink aantrekt,besluit ik weer naar mijn eerste voerstek te verplaatsen. Die poncho is ideaal als je blijft zitten,maar als je gaat struinen.... Mijn benen raken nu doorweekt. Het is een grote kledderboel en ik sop mijn schoenen uit. Het water zie je bij de vetergaten eruit komen. Wat helpt is het windstille weer,de temperatuur en de vangst. Als het hard had gewaaid,dan was je snel thuis... Ik vang nog een brasem en daarna is het gebeurd. Ik wil nog gaan kijken bij de oude,vertrouwde stek. Beslissing gemaakt en om 11:30 arriveer ik op de stek. Bij aankomst weet ik het eigenlijk al. Nee,nu zie ik het duidelijk; de karper is overduidelijk aan het paaien. Ik begin te vissen op de T-splitsing.
Zinloos,dacht ik nog. De karpers zijn uitzinnig! Dit is ook dat ik het voor de eerste keer zo dichtbij meemaak. De karpers duwen elkaar bijna op de kant. Met z'n 4-en,met z'n drietjes...Het maakt niet uit. Na een half uur haal ik het aas uit het water en ga dan even genieten van het schouwspel. Wat een bruutlingen zijn het toch. Het water is een massa van kolken,V-sporen,karpers die allemaal in de kanten zitten. Ik film wat met mijn mobiel en maak een paar foto's. Ik besluit te stoppen. Het risico om een vis vals te haken is levensgroot en het voelt ook niet goed om nu te vissen terwijl ze met het liefdes spel bezig zijn. Ik laat ze met rust en ga de warme douche opzoeken.... Missie geslaagd!! Groet, Dale

3 opmerkingen:

Dale Neijzing zei

Er gaat iets fout met die Blogger. Heb er nu geen tijd voor,maar ga het snel oplossen....

Groet,
Dale

Dale Neijzing zei

..en weer gerepareerd :-D

Koen Verweij zei

Super dat je gevangen hebt!! En groot gelijk dat je niet tussen de paaiende karpers bent gaan doorvissen. Alleen kijken kan ook heel leuk zijn :)

Ga nu je filmpje bekijken!

Groet,

Koen.