dinsdag 8 mei 2012

80 cm. Glasoog....

Vanmiddag stond vissen op het programma. Ik besluit naar een nieuwe stek te gaan om daar mijn geluk te beproeven. Dit wordt de 3e keer dat ik daar vis. Het wordt de eerste keer dat ik met mijn eigen deegcreatie ga vissen. Na wat aanpassingen aan de samenstelling van het deeg blijft het nu wel goed aan de haak zitten. Ik maak 3 voerstekken met harde mais en hennep en vis daar bovenop met het deeg. Er is weinig leven in de brouwerij. Mijn eerste voerstek heb ik gemaakt op een stek die naast een brug is. Aan de ene kant heb je het kanaal en onder de brug door heb je de poldersloot. Een ideale plek om karper te onderscheppen,lijkt mij!! Het is ook deze plek waar al het activiteit vandaan komt. De pen krijgt regelmatig felle tikken te verduren. Plots zakt de pen langzaam weg.. Ik tik vast en voel iets massiefs aan de andere kant van de lijn! Ik juich al in mezelf... De vis blijft diep en onderneemt een sprint. Ik begin al wat nattigheid te voelen... Het explosieve blijft uit,maar het voelt wel zwaar aan allemaal. Ik krijg de vis naar boven en krijg een glimp van de rug te zien en op het eerste gezicht een gehavende rugvin. Ik denk dat ik met een oude strijder te maken heb. Dat het een oude strijder is,is zonder meer waar maar het is geen karper! Het is een bak van een glasoog! Ik schrik me te pletter en raak zelfs eventjes in paniek. Wat een aparte manier van vechten hebben deze vissen zeg! Gebonk,korte zware uitvallen en 3 salto's later kan ik de vis scheppen. Mijn hemel....wat een bak! De onderlijn heeft zich goed gehouden. De haak zit in de hoek van de bek. Met de onthaaktang is de haak er zo uit gewipt. Ik sta te trillen op mijn benen. Ik durf de vis niet vast te pakken voor een mooie foto. Geen genoeg ervaring mee. Dan maar een foto met de vis in het net.
De "boosdoener"... Ik meet de vis en kom uit op 80 cm. Eigenlijk nog wat groter,maar ik kan niet helemaal goed meten met de vis in het net. Ik denk eerder dat de vis 85 cm. is... Ik zet de vis netjes terug via het schepnet. De vis gaat er vandoor en ik kijk de vis nog even na.... Wat een vreemde ontwikkeling zeg. De eerste vis op mijn deeg is snoekbaars.... Ik vis nog even door en vang nog een brasem die ik vals gehaakt heb. Nu is het echt tijd om te stoppen!
Groet, Dale

2 opmerkingen:

Hans.Koeslag zei

Hoi Dale wat een KASTEEL!

Als je een stukje wortel aan de haak had dan was hij ook op de kant gekomen.

Typisch gevalletje van een mannetje die nest bewaakt en naar alles aggresief reageert/bijt.

Groet Hans

Koen Verweij zei

Wat een bijvangst! Leuk dat geƫxperimenteer met deegjes. Ben benieuwd wat dit je verder gaat opleveren.

Groet,

Koen.