zondag 11 maart 2012

Mooi weer,maar zonder karper



Zaterdagavond; Ik ben de hengels in orde aan het maken. Lekker knutselen met spulletjes. Het blijft leuk.....

Zondag wil ik gaan vissen. De kinderen zijn de wekker en ik zoek rustig de spulletjes bij elkaar en rijd dan richting de stek. De zon doet flink haar best en het is gewoon warm! Het water dat ik bevis heb ik vorig jaar ook menigmaal bezocht. Er staat daar een dikke rietkraag en op sommige plekken is gewoon niet te vissen daardoor maar er blijven zat mogelijkheden over. Vorig jaar heb ik er met Rene Kleimeer gevist. Ik ontdekte toen een buis in de wallekant. Die buis dient als overstort. Nu ik er voor het eerst ben, onder deze omstandigheden, ontdek ik nog 3 van die buizen! Handig als dat riet nog verdord is.



Blijkt ook weer hoe goed het kan zijn om in de winter verschillende stekken te bezoeken die in de zomer normaal niet te bereiken zijn. Zo kan je bv. ontdekken dat de normaal "onbereikbare" stekken vaak wel gewoon te bereiken zijn.
Ik maak 4 voerplekjes,3 daarvan direct bij de buizen. Daar moet gewoon karper langskomen. Ik voer minimaal. Een klein handje per stek en dan kan het vissen beginnen. Ja,ik voel mij weer in mijn element al doe ik soms nog wat onhandig. Op mijn laatste voerplek begin ik met vissen. Het blijft rustig,maar de temperatuur zorgt ervoor dat ik met een goed gevoel blijf vissen.


Een kikker die mij een half uur heeft geobserveerd..

Ik zie tot 2 keer toe in het midden van het water flauwe boeggolven. Als dan ook mijn pen 2 minuscule zakkertjes krijgt sta ik op scherp!


Op scherp...


Ze waren nauwelijks te zien die zakkertjes. Het gaat dan om hoogstens 2 tot 3 mm. Helaas blijft het hierbij en dit zet ook de toon eigenlijk voor het verdere verloop van de dag. Op 3 van de 4 stekken krijg ik licht bewijs dat er vis op de stek zit. Bewijs in de vorm van die 2 minuscule zakkertjes en dan is het weer voorbij. Op een bepaald moment klapt er zelfs even een karper uit het water. Maar dat was het dan wel weer. Ach,ik kan er vandaag niet mee zitten. Het was fantastisch weer! Lekker beschut achter een dijkje en toch die spanning bij het bewegen van de pen. Mijn hart bonkte zowat mijn borstkas uit met die lichte aanbeten...

De kop is eraf en nu is het zaak uurtjes te draaien. Die karpers komen wel. Dat is zeker....

Groet,
Dale

5 opmerkingen:

Hans.Koeslag zei

Lekker Dale,

Leuk dat de schaakstukken voorlopig zijn omgeruild voor de hengels!
Het was vandaag een prachtige dag om te vissen.
Maar vergis je niet in de watertemperatuur hoor..die is nog steenkoud!
Als die buitentemperatuur in de dubbele cijfers blijft,dan komt de karper wel weer snel op de mat.

Groet Hans

Koen Verweij zei

Hè wat fijn om weer een verslag van je te lezen! Dat je nu nog niks hebt gevangen maakt toch niks uit? Het verlangen wordt daardoor alleen maar groter. Maar goed, zo sta jij er geloof ik ook wel in :) Uiteindelijk gaat het om het genieten en dat heb je zo te lezen weer volop gedaan. Op naar de volgende sessie…

Groet,

Koen.

Boudewijn zei

Nog even, dan komt het water tot leven, komt bodemsediment bovendrijven en wuift het fluitekruid in de wind en dan staat Dale met een kromme hengel in de hand. En misschien wel stiekem eerder...

Anoniem zei

1 goedenavond ,lees voor het eerst deze blog...penvissen is inderdaad toppertje en ik heb altijd een 1.25 ponds penhengel gehad maar in veel gevallen toch te licht gebleken,aanstaande maandag ben ik trotse bezitter van een 1.75 lbs stok dus kan al niet wachten om die te testen,want hier op de stek is de karper al los aan het gaan.Bij jou kan dat ook absoluut niet lang meer duren want er waren immers al tekenen van leven,maar zeker ook niet met de voorspelde lente temperaturen komende week.Dat word hangen !! Groet Dennis.

Dale Neijzing zei

Mannen,bedankt voor jullie reacties!~Altijd leuk ;-)
@ Hans,
klopt natuurlijk wat je zegt. Maar als ik het lekker weer vindt om te vissen dan gaaaaaaaaaaa ik! ;-).

@ Koen,ik heb hier niks meer aan toe te voegen :-D.

@ Boudewijn,
Ondertussen geniet ik van je filmpjes en vangsten....

@ Dennis,
Welkom man! Wat voor stokkie heb je gekocht? Ik vistte ook vaak met lichte stokken,maar dat beviel me gewoon niet. Ik vis vanaf 1,5 lbs.Het moet mij niet te pielig aanvoelen....

Groet,
Dale