vrijdag 2 september 2011

Pen vs. "Vast"lood: 0-2

Ik heb er al eerder een berichtje over geschreven; het vissen met schuiflood. Het water waar ik het meest vis leent zich er uitstekend voor. Er zijn wat stekken die met de pen onbereikbaar zijn. Je moet gewoon net even te ver werpen en dat kost scherpte. Ook krijgt de wind en de lichte trek dan teveel grip op het nylon. Je gaat zitten kloten.... En dat kost vis....waar ik de laatste tijd zowiezo erg goed in ben. Ik had besloten om vandaag met 2 hengels te vissen; 1 penhengel met het pennetje en 1 hengel met het z.g. schuifloodsysteem. Het schuifloodsysteem wordt op 2 bochten op een T-splitsing uitgetest. Vaker heb ik al op deze manier mooie karpers weten te vangen. Met de penhengel ga ik mijn "gewone ding" doen. Om half 6 ben ik bij het water aanbelandt. De 2 hengels,rugtas,schepnet,Delkim en prikkers gaan mee op pad. Het is nog flink donker. Onder het lopen maak ik een aantal kleine voerplekjes. Wat is het heerlijk stil! Ik zie de nevel over het water zweven en verder de polder in zie ik een dieprode gloed. De zon ontwaakt...
Op het eindpunt van mijn voerroute,bij het hek, maak ik de hengels klaar. Eerst de penhengel. Het nieuwe hoofdlampje biedt de perfecte uitkomst.Ik monteer als laatst een breekstaafje op de pen en doop het zaakje dan in het water. Ik draai me om om de spulletjes weer op te bergen maar ik wordt door iets tegen gehouden. Ik draai mijn hoofd terug richting het pennetje. Wat?? De pen cirkelt wat rond....gaat wat heen en weer. Ik kan in de schemer nog net wat rietplukken opzij geduwd zien worden... Het pennetje ligt er koud 10 minuten in! Ik mompel iets in mezelf in de trant van "Krijg nou wat...".. De pen schuift dan in een vloeiende beweging weg. Ik sla aan en haak een stevige karper die er direct vandoor sjeest. Voelt best aan maar dan,tja het wordt eentonig,schiet de boel los... Ik ben beduusd van het gene zich binnen 10 minuten allemaal voltrekt! Ik besluit de "afstandhengel" klaar te maken. De bocht die ik wil bevissen ligt als eerste in de zon en altijd zie ik daar rietplukken door elkaar schudden. De Delkim wordt geinstalleerd. Dan de hengel. Ik monteer eerst een stuitje,dan een schuifloodje van 20 gram(meer heb ik niet) weer een stuitje en dan een kort onderlijntje op het nylon.Zo hoop ik dat ik de boel niet in de war "gooi". Het bovenste stuitje schuif ik tot zo'n 30 a 40 cm. van het onderste stuitje. Het zaakje wordt met een perfecte onderhandse worp precies op de stek gedeponeerd,zo'n 15 a 20 meter bij me vandaan.Tegen de rietplukken aan.
Afstand vs. pen....
Nu draai ik de boel langzaam strak en zo komt het schuifloodje tegen het onderste stuitje(hoop ik!) aan. Als de karper het aas pakt dan krijgt hij/zij 30 tot 40 cm. ruimte om weg te zwemmen. Zonder enkele weerstand. Die weerstand komt zodra het schuifloodje tegen het bovenste stuitje aantikt. Een licht,subtiel zelfhaak systeem! Mijn penhengel krijgt een nieuw uitdagend stekje voor zijn kiezen en voordat ik het weet hoor ik een "Bzzzzzzzzzzz" toon uit de Delkim komen! Hij zet niet door en de waker zakt en blijft hangen. Ik kijk naar het verdwijnpunt van mijn lijn en zie die langzaam verplaatsten. Toch maar even een tikje geven! Ik vang een Giebel.... Ik raak die beesten echt zat nu.... Eerst ga ik nu maar eens de voerplekjes aflopen. De andere hengel wordt aan de kant gelegd,achter het hek verscholen tussen het gras samen met de Delkim. Niemand kan het zien zo. Nu eerst eens even struinen! Geen enkel teken van leven op de voerstekjes. Binnen een uur ben ik terug bij het hek en installeer het schuifsysteem weer. Mooi,de boel staat binnen een minuut op scherp! Ik check de boel nog even en ga dan met de penhengel een meter of 3 verderop zitten. "Bzzzzzzzzzzzzzzz......bzzzzz.....bzzzzzzzzzzzzzzzzz!!!!!! De waker klapt tegen de hengel,de Delkim zoemt er op los en de slip gaat als een tierelier!!! Ik pak de hengel,blokkeer de spoel en draai de slipknop een aantal maal om. Er hangt een fijne karper aan! Yes!! En hij blijft hangen ook! De karper komt na de run wat loom over. Ik pomp de vis terug en de vis zigzagt wat voor mijn voeten langs. Na een minuut of 8 schep ik de vis. Wat een mooi beest zeg! Ik til de boel op maar...ik voel wat in het net knappen... Ik kan niet direct zien wat het is maar ik heb er geen gerust gevoel bij. De vis komt op de kant en nu merk ik wat het is; het is het spanningskoord tussen de armen van het net! WAT KRIJGEN WE NOU WEER!?!?!?!?!????? Dit ding is een paar maandjes oud? De karper wordt op de kiek gezet en weer teruggezet. 71 cm. bij 18 pond. Heerlijke vis!
Zelfde vis... Ik besluit,ondanks het kapotte net,door te vissen. Ik red me wel. Ik loop meerdere keren de voerstekken af maar op dit tussenstuk zit totaal geen vis. De bocht levert ook niks meer op. Een periode van volkomen passiviteit steekt de kop op. Temperatuur stijgt,zonnetje breekt door,vlak water.... Zo heen en weer ik wat tussen de voerstekken en de bochten. Uiteindelijk steekt er een windje op en die staat vol op de andere bocht. Ik voer hier wat verspreid en wacht het af. Na verloop van tijd verplaats ik de hengel van de "bocht in de zon" naar "de bocht in de wind". Weer verstrijkt er een flinke tijd.... De pen levert niks op. Dan...1 "Bzzzzzzzzz...." 10 minuten niks....dan weer die zoemer.......10 minuten niks. Er zit,volgens mij,vis rond te rommelen. Ik blijf scherp. Dan weer de zoem en een top die ik flink na zie bewegen! De waker is er al afgedonderd. Ik sta achter de hengel.... De lijn vliegt razendsnel strak en ik hef de hengel en geef een lichte tik. De karper knalt er vandoor! Yes!!!!!! Inmiddels is het al 12:40..... Ongeveer dezelfde grootte als de vorige karper maar dan wat meer op snelheid gebouwd. Dit beest kan er wat van zeg! Ik sta te genieten! Ik besluit me gehurkt in de slootkant te zetten. Zo ziet de karper mij minder snel en zal deze zich wat minder lam schrikken als hij dichter bij de kant komt. Het schepnet steek ik al in het water. Ik dril de karper gehurkt moe. Ik kan nu scheppen..De steel zakt wat weg..Ik pak de steel en ziet het net zelf in het water achterblijven!!! GVD!!!!!!! Geen spanning natuurlijk! Gelukkig is de karper moe want ik moet de hengel tussen de knieen klemmen en het net pakken en weer werkend maken! Het lukt. Ik krijg het net,door de armen wat te kantelen,weer een beetje op spanning. De vis laat zich weer scheppen. De vis ligt in het net maar dan valt de spanning van het net weer weg. Als ik niet oppas rolt de vis zo weer het water in. Sjongejongejonge..... Met veel gevloek krijg ik de vis op de kant. Ik wil natuurlijk niet door dit soort dingen schade aan de vis toebrengen maar hij mankeert niks. Oef,het is gelukt. En ja! Mijn 2e 70 plusser van vandaag!! 72 cm!! Wat een gaaf beest zeg!
Tweede vis.. Toch zit er iets dwars;ik heb ze niet met het pennetje gevangen ;-) Ik besluit na deze vangst te stoppen. Hoewel ik denk dat de activiteit nu terugkeert..... Om 14:00 zou ik thuis zijn... Mijn net stinkt,ik stink,mijn visspullen stinken...naar karper!!!! Tja,een verandering van tactiek en systeem kan zeker vis op de kant brengen! Pen vs. "Vast"lood: 0-2! Groet, Dale

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Dale,

leuk om te lezen dat het nu eens meevalt en dat je net terug naar karper reukt.

groeten Peter

Hans.Koeslag zei

Hoi Dale,

jij dacht bij een "nieuw"systeem hoort ook een nieuwe lay-out.

Met beide kan ik je feliciteren man!

De karpers worden groter..
En de lay-out leest veel rustiger.

Groet Hans

Rene zei

Mooi Man !!!

Zo zie je maar dat de aanhouder toch mooi wint.

Daarna ook niet meer met het pennetje wat gestruind?

En nu dan toch versneld naar een ander net op zoek?
Hopelijk valt het koord nog te repareren voor in de tussentijd.....

Groeten, Rene

ben's karper blog zei

mooi zo kerel! dat vastlood is nog niet zo gek Haha.

Bernard van Kapel

Koen Verweij zei

Hoi Dale,

Verschillende technieken hoeven elkaar niet in de weg te staan hè :) Mooi dat je met je “afstandhengel” kon vissen waar je met je penhengel niet kon komen. Met dit systeem heb je twee prachtige vissen weten te vangen! Gefeliciteerd!!

Overigens heb je een mooie lay-out gekozen/gemaakt :)

Groet,

Koen.

Dale Neijzing zei

Bedankt voor de reacties,mannen!

Verandering doet wel eens vangen ja,haha! Maar er gaat bij mij niks boven het vangen met het pennetje. Ja,ik heb gevangen maar de voldoening die ik heb met het pennetje heb ik niet met dit systeem. Het heeft dan ook zeker 2 jaar geduurd voordat ik dit eens toe ging passen. Ik wist al lang dat ik ze ook zo kon vangen. In dat opzicht ben ik echt een penvisser in hart en nieren...

Thx. voor de positieve reacties over "mijn" nieuw gekozen lay-out. Het leest idd. wat rustiger...

Groet,
Dale

rob zei

hoi Dale,

fijn, weer een paar vissen.
Als het met de pen even niet lukt
wil ik ook nog wel eens naar een vastlood systeem grijpen (als bijhengel)
Het voelt net of het niet telt.
Ik wil ze vangen met de pen!!

Ik heb gisteren de eerste karpers gevangen met de ambidex die ik van je gekocht heb.
Op een visvijver. En dat is eigenlijk ook niet mijn ding.
Ik vis normaliter in een kanaal.
Daar wil ik ze vangen!

Wat is dat toch?

Groet,

Rob.