donderdag 25 augustus 2011

De Bikkels


Na afgelopen dag met Hans Koeslag op pad te zijn geweest op zijn territorium,merkte Hans goed op dat wij nu officieel "De Bikkels" genoemd mogen worden. Een slopende dag was aanleiding tot deze benoeming.

3:00; de wekker gaat. Ik spring uit bed, maak eten klaar en doe alles in de bus voor de rit richting Hans. Ik heb er zin in! De rit van 1 uur en 25 minuten verloopt vlotjes en ik kom een kwartier voor de afgesproken tijd aan. Een bakkie koffie staat al gauw dampend voor mijn neus. Lekker! We babbelen wat en besluiten dan snel naar de stek te rijden. We stappen uit de auto en ik neem een teug frisse lucht. Nat gras en bos kan zo verschrikkelijk lekker ruiken....




We nemen de wandeling richting water en gaan dan ieder ons eigen weg. Ik maak een paar voerplekjes en Hans loopt direct door richting "De Brug der Zuchten". We houden elkaar op de hoogte over eventuele ontwikkelingen via de mobiele telefoon. Het blijft stil,heeeeeeeeeeeeeeel laaaaaaaaaaaaaaaaaang stil.... Ik loop wat af van stek naar stek. Het lijkt wel alsof er stilte voor de storm heerst. Ik zie vele bellenplakaatjes maar twijfel of dit allemaal van karper is. Ik zie ook brasem rondscharrelen. Tot overmaat van ramp stijgt het kwik ook nog eens snel,staat er geen wind en schijnt de zon volop. Niet goed!!


Amazing view!

Hans belt mij op over hoe de stand van zaken zijn. De pen heeft wat tikjes gehad maar meer ook niet. Hans heeft wat meer activiteit rond zijn stek gezien. Ik besluit mijn rondje af te maken en dan richting Hans te gaan. Ik stap het spoor over en ga dieper de polder in om daar mijn geluk te beproeven. Welgeteld 1 karper spot ik. De voerplekjes worden weer gemaakt en het grote wachten /zoeken begint weer. Op dit stuk staat wat meer wind en de stroming krijgt licht grip op de pen;er steekt nauwelijks een mm. van de rode tip boven het wateroppervlak uit. Opeens krijgt de pen een tik,ik zie de pen niet meer en zie de lijn lopen.... Ik sla een gat in de lucht en haak een flinke tak boven mijn hoofd. Die zijn sterk hoor! De 28/100e Shimano Technium wordt tot het uiterste getest en ik krijg de boel weer netjes terug. Toch maar een stuk draad verwijderen voor de zekerheid....
Ik loop de stekjes weer af. Niks,noppes,nada! De Brug der Zuchten wordt nu ook mijn doelwit. Ik zit aan de andere kant van de brug. Ik spot onder het lopen een stuk of 4 flinke karpers dicht bij de brug! Maar ze zijn niet aan het azen... Het leek er meer op dat ze een beetje aan het ravotten waren.Ik maak een paar voerplekjes rondom de ingang van de brug en neem plek. Opeens hoor ik een hoop gespetter galmen onder de brug. Ik dacht nog,zijn het die meerkoeten weer? Plots wordt ik gebeld door Hans. Wij hadden de afspraak gemaakt dat de eerstvolgende die belde een karper aan de haak zou hebben... Hans zat dus weer aan de andere kant van de brug. Ik hoor zijn stem onder de brug door galmen,hahaha! Hij heeft een oude bekende aan de haak! De karper zonder staart! Ik ben niet gaan kijken. Ik gruwel van dat soort mismaakte vissen. Kan er niks aan doen. Ben gewoon een schijtbak.... We vissen verder. Er gebeurt nagenoeg niks. Het is warm,ik zweet en de vis is niet actief. Hans is ondertussen naar een stekje gegaan die hem menig visje heeft opgeleverd. Ik loop nog wat oude voerplekjes af en besluit dan zijn kant op te gaan. Hij heeft toch nog een paar mooie Ruisers weten te vangen! Ook mooie vissen,maar geen partij voor de flinke karperstokken. Ik opper nog even om bij het gemaal te proberen. Niks........

Ok,even resumerend...begonnen met vissen rond 7:00 tot 16:00. Zo'n lange dag naar het pennetje turen,struinen,observeren,nadenken, gaat je niet in de koude kleren zitten. We zijn kapot.We hebben gebikkeld.

Een belangrijk punt is mij wel opgevallen in dat vochtige riet,wat over het water hangt en ik denk dat Hans "De Karperreus" daar wel iets mee gaat doen!

Wil ik nog 1 ding even over mijzelf kwijt.
Ik heb vandaag maar 2 foto's gemaakt. Mijn primaire doel is het vangen van karper waar of met wie ik ook vis. Als je keihard moet "werken" voor die ene vis en op het moment dat je een aanbeet krijgt en je bent dan net met je fototoestel bezig... Nee,dat is niet aan mij besteed. Als ik gevangen heb,dan pas maak ik veel foto's. Vissen op nummer 1. Vangen op nummer 2. Genieten op nummer 3. Hussel dit maar een beetje door elkaar.....

Hans,geweldig dat ik weer met en bij jou mocht vissen! Het is een fantastisch watertje en omgeving en prijs mijzelf zeer gelukkig dat ik hiervan af en toe mag proeven. Je bent altijd welkom bij mij!

Groet,
Dale

2 opmerkingen:

Hans.Koeslag zei

Hoi Dale,

Ook als er niet gevangen word weet jij er toch een prettig leesbaar verslag van te maken.

Genieten "om er te zijn"is ook waardevol!

Gr.Hans

Koen Verweij zei

Hoi Bikkel,

Hans heeft helemaal gelijk! Een prettig leesbaar verslag. Ik vind het juist leuk dat je van dit soort dagen toch een uitgebreid verslag maakt. Maakt het allemaal lekker realistisch. Vissen is lang niet altijd vangen…

Gr. Koen.