woensdag 18 augustus 2010

Penvissen met de buurman

Hallo,

een buurman die zelf "ook wel eens vist" was nieuwsgierig hoe ik nou op karper viste.
Meestal sta ik daar niet voor open maar nu probeer ik het maar weer eens.

Afgelopen zondag hadden we de afspraak gepland. Ik had van te voren zijn materiaal gechecked en,hoewel karpervistuig,was dit niet geschikt voor de penvisserij.Hij kreeg van mij een Fairplay glasvezel van 1,75 pond en de Finn-Nor Ahab in bruikleen. Is ook meteen een veilige combinatie. Voor mij de CJW en wederom de Penn Sargus.

Om 6:00 zijn we aanwezig op mijn favoriete stek. Eerst wat voerplekjes maken en dan de hengels optuigen vertel ik de buurman,die Fokke heet. Fokke vond het wel een heel gedoe voordat je eindelijk vist,haha. Tja,normaal hoef ik ook geen 2 hengels op te tuigen,hahaha.
Er staat gigantisch veel wind in de lengte richting van de sloot. De temperatuur is ook vrij aangenaam.Het voelt goed aan..... We nemen beiden een stekje in en Fokke doet dit goed; Hij sluipt lekker mee! Geen gestamp of herrie of vragen hoe de werkweek is geweest,nee. Fokke kwam voor 1 ding: Karper. Ik doe met hem mee!
We krijgen de pen beide goed onder controle en nu begint het wachten... Ik hoor af en toe geslurp aan de overkant... Het riet waait zowat de sloot uit dus op rietplukken letten had niet zo veel zin. Na een halfuur loopt de pen in 1 keer weg maar ik sla mis.Direct daarna hoor ik wat naast me. Fokke staat met een kromme hengel! Mooi zo! Hij drilt goed,alhoewel het een karpertje van 50 cm. betrof. Maar ook die geven sport hier! Ik schep de vis uit het water en onthaak.We kijken even naar de vis en zetten hem gauw terug. We gaan verder naar de volgende stekken. Die leveren wat aanbeetjes op maar verder niets. We lopen verder richting de T-splitsing en hier vang ik vaak,heel vaak een karpertje...Nu is het eerst een Giebel die de pen van mij onder trekt.Ik zag het al aankomen. Dat zenuwachtige gedoe bij die pen.En toch na 15 minuten ja hoor. De pen zakt heel langzaam onder! Hangen! Een karper van 63 cm. is even van mij.....
Hierna valt het even stil hier. Ik besluit nog wat bij te voeren en tevens wat te voeren op een ander plekje zo'n 5 meter naast me. We gaan de voerstekken weer af richting beginpunt. Ik deponeer de pen tegen wat rietstengels aan en wil gaan zitten.
Dat lukt niet eens! Terwijl ik ga zitten voel ik de hengel bewegen en zie ik het draad snaarstrak lopen! Bam! Karpertje van 50 cm.! Ondertussen heeft Fokke een Brasem in het water onthaakt. Kijk,dat doet 'ie dus ook goed,haha. De stekken vallen nu wat stil... We gaan terug naar de T-splitsing. Ik deponeer mijn pennetje op het andere voerstekje en de pen knalt er direct vandoor! Deze gaat er als een speer vandoor! De vis is eventjes niet te houden en ik moet meerennen en over een hek klauteren om de lijn vrij te houden van riet en ander onderwater gespuis. Deze voelt goed aan! Fokke kwam aanlopen en zag ook dat het een lekker formaat was.Karpertje van 72 cm.Wat een heerlijk vechtersbaasie.We blijven hier nu zitten want er is redelijk wat activiteit om ons heen. Na een tijdje komt Fokke naar me toe lopen; " Zo,dat was een beste!" Ik kijk naar zijn hengel en zie een draad aan flarden! Dat is zonde zeg ik tegen hem.We analyseren en denken... Ik monteer de boel opnieuw op en hij gaat weer naar zijn stekkie. Hij roept me direct. Hij staat met een stuk lijn in zijn hand,met vis!! Als dit karper was kon dit natuurlijk niet... Ik kijk in de kant en zie een Giebel. Ik til de vis uit het water. De lijn was tijdens de aanbeet vastgelopen op rietplukken. Nu komt Fokke naast me zitten en op het moment dat we willen stoppen duikt zijn pen onder! Karper(tje)! Maar na 1 minuut drillen knapt de lijn wederom! $%@%$@$%#@^@ Ik had al extra draad verwijderd na die riet perikelen. Niet genoeg dus!!!! We stoppen ermee....

Fokke bleek een goede visser te zijn. Iemand met wie je makkelijk een dag kan vissen.Hij weet wat je bedoelt met alles wat er bij het penvissen op karper komt kijken. Hij sluipt,ligt plat op zijn buik om te pennen,vangt en neemt aan als je wat tips geeft.Kortom,een geslaagde dag met een meer dan geslaagde buurman!!!

Groet,Dale
Niet veel foto's maar toch een paar...En helaas geen foto's van vis.Want die heb ik niet zelf genomen,grrrrrrrrrr Maar ze komen wel.......





2 opmerkingen:

Hans.Koeslag zei

Hoi Dale,

Oprecht je beste verslag wat ik tot nu toe heb gelezen.Top!

Spanning van het begin tot het eind!
En de Foto"s zijn natuurlijk heel herkenbaar voor mij.

Het begint weer te kriebelen...
om daar aan de slag te gaan.

Groet Hans

Dale Neijzing zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.