maandag 25 mei 2009

Donderdag 21 mei









Donderdag 21 mei.

Ongelofelijk! Voor het eerst sinds 10 jaar kan ik bijna een hele dag vissen!!!!
Ik besloot ander haakaas te gebruiken.Ik heb toch tijd zat,haha.
Normaal gesproken gebruik ik of blikmais of harde mais geweekt en gekookt met knoflookpoeder maar nu ging ik toch echt een keer die kikkererwten proberen.

Ik besloot te starten in een poldersloot 5 minuten bij mijn huis vandaan om daarna 2 andere stekken(mijn favorieten) te bevissen. De wekker stond om 4 uur en de avond ervoor stond ik al te trappelen van ongeduld.Ik had er zin in!
De nacht was kort en het vertrek was snel.Ik had alles al klaargezet.Ik hoefde alleen nog maar koffie te zetten.2 hengels gingen mee; De Winston Special Heavy glasvezel en een Casting Corner 1,5 ponder glasvezel. De sloot vlakbij lag er vrij dood bij. Het is hier in het eerste stuk moeilijk vissen. Weinig ruimte om een karper te landen tenzij je lieslaarzen meehebt. Een paar voerplekjes gemaakt maar hier was geen eer aan te behalen.Het was ook nog wel erg koud.... Ik besloot na anderhalf uur te vertrekken en
richting een sloot te gaan waar ik vorig jaar mijn recordkarper ving. Na 15 minuten gereden te hebben arriveerde ik op de stek. Ook deze stek lag er wel heel erg stil bij.Dit is geen goed begin!! De kikkererwten en knoflookmais en blikmais haalden hier ook niks uit. Hmmmmmm.Dit had ik niet echt voor ogen. Dan maar naar mijn vertrouwde stek.Die karpers vreten daar toch alles wat je ze voorschotelde,hoopte ik in mijzelf....
Ik kwam aanrijden en ik zag direct een gigantisch leven in de sloot! Dit is ff andere koek.Maar helaas,na het schouwspel even aanschouwd te hebben bleek het om brasem te gaan. Nouja,niet echt'helaas'.Het blijft mooi om ze zo wild te zien maar daar kom ik niet voor. Ik hoopte dat de karper nog aanwezig was.Weer voerplekjes gemaakt met hennep,kikkererwten en mijn favoriet,de knoflookmais. Aan de hair reeg ik 2 kikkererwten en een maiskorrel. Op elke voerstek kreeg ik direct tikken op de pen maar ze waren wat wantrouwend. Zo ging ik alle 5 de voerstekken af en telkens het zelfde liedje;inleggen,tik,tik,opstekertje,lichte wegloper en stil. Ik dacht dat die slijmjurken aan het ravotten waren. Op het moment dat ik van aas wil wisselen schiet de pen weg en sla ik vast op een grote karper. Op de kikkererwt! Dat had ik niet verwacht.De karper neemt een korte sprint maar is lang niet opgewassen tegen de 1,5 ponder en blijft dan maar een tijdje onder de top draaien.Hij komt voorlopig niet los van de bodem en is duidelijk chagrijnig.Na 5 minuten pomp ik de karper boven het net en ligt er een mooie karper van 73 cm en zo'n 17 pond in het net. Mooi hoor,helemaal vol.Wat een verschil met die andere sloten.Ik ben niet helmaal gek.Ik voel dat de temperatuur hier optimaal is.De wind is ondertussen lekker aangenaam en er staat zo'n karperachtig kabbeltje op het water.Mazzel dat de karper er nog zit.Met de paai en al die brasems zijn ze gewoon weg hier....
Afijn,ik loop naar de laatste stek,de t-splitsing, en leg de pen dicht tegen wat rietplukken aan.De pen loopt na 10 minuten hoog weg,ik sla aan en jahoor daar istie dan.... de brasem.De haak zat helaas dwars door zijn oog. O,o wat heb ik hier een hekel aan. Een brasem en dan ook nog door zijn oog... Verlost en wegwezen hier.
Terug naar de stek waar ik de karper ving. Ik kom zacht aan lopen en leg de pen heel stil in het water. Ik zit net op mijn hurken of de pen schiet weer weg! Jahoor,weer karper! En wat voor een. Ik denk in eerste instantie dat het dezelfde is als die ik gevangen had. Maar de karper liet zich goed zien en ik zag dat deze groter en dikker was.Yes!!! De karper was toch even sneller en feller dan zijn kleinere soortgenoot.
Het scheppen ging goed en er lag een erg mooie karper op het droge. Bommetje vol.
Die kikkererwten gingen als een speer! Erg tevreden en nu al met een zeer voldaan gevoel loop ik richting stek 1. Hier staat wat meer wind en de pen wordt tegen het riet gedrukt. Heerlijk vindt ik dat. Je weet gewoon dat er meer gaat komen.....
Na een uur schiet de pen weg en ik sla weer vast op een grote karper! Deze schiet naar de overkant en lost de haak.Jammer,dat ben ik niet meer gewend,dat ik karper los of missla.Zowiezo gaat het aanslaan vergeleken met voorgaande jaren perfect.
Ik gebruik andere haken en ik denk dat mijn timing gigantisch verbeterd is. De haak zit altijd in de bovenip.Ook een teken dat de karper trouwens het aas met vertrouwen pakt.Nou even bijvoeren dan maar en op naar stek 2. Hier heb ik na een halfuur wederom een brasem. Een beste jongen trouwens,50+. Ik ga hierna weer terug naar de plek der lossers.Na 10 minuten krijg ik voorzichtige tikjes die je nauwelijks kunt waarnemen door de wind.Maar met onze geoefende ogen zien wij de kleinste tikjes feilloos.Dit gaat zo 5 minuten door en opeens scheert de pen naar links. Ik sla aan en mis! Van de 14 aanbeten in totaal(alle visuren) is dit de 2e misser. Ik zie geen boeggolf en ik weet zeker dat dit karper was dus ik probeer het nog maar een keer.
Het blijft een tijdje stil. Op het moment dat ik begon te twijfelen duikt de pen onder wat rietstengels door. Ik sla aan en KNAL!!! De karper pakt gewoon 20 meter lijn alsof het niets is. Hij schiet naar de overkant en daar zie ik hem.Weer een mooie 70-er!!! Hij blijft hoog tegen de overkant zwemmen en rustig kan ik hem terug pompen. Hier haalt hij wat truukjes uit en scheert af en toe van links naar rechts.
In het water zie ik al dat dit een woeste is. Een torpedeo gebouwd op snelheid en het structuur was gewoon grof.Een echte woeste polderkarper. 71 cm.

Hierna valt het stil,het is 15:00 en ik besluit te stoppen.
De kikkererwten deden het hier goed. Ze hebben mijn vertrouwen in een paar uurtjes gewonnen. Wat is dit toch nog een geweldige dag geworden met 3 70+ ers als toetje....

Groet,Dale

6 opmerkingen:

Arjan zei

Lekker hoor Dale, wat een dag man. Ik ben vaak al blij met een enkele karper, 5 op een dag is echt heel bijzonder.

Arjan

Dale Neijzing zei

Nou Arjan,waren het er maar 5,hahaha.
3 karpers en 2 brasems.
Ik heb gewoon mazzel met dit stekje.Ik ben al druk bezig met het zoeken naar nieuwe voor als deze wegvalt.Ik heb het hier wel eens gered....5 binnen 3 uur allemaal rond de 70. Dan heb je gewoon mazzel met zo'n stek....
Groet,Dale

Andries Hoekstra zei

Schitterende vissen Dale, je bent lekker bezig zo!
Kikkererwten werken goed hè, ik flavour ze vaak met wat vanille, die beren zijn er dol op!

Ap zei

Geweldige dag Dale met mooie karpers! Jammer dat mijn voet zo pijnlijk blijft. ik had er graag bijgeweest.

Ap

Anoniem zei

Mooi Dale,
en je best weer gedaan.
jammer dat er wat zieke karpers bij zitten hopelijk geneest het spul.

Cees

Anoniem zei

mooie vissen dale

groet harvey